عالم مظلم الجزء السادس بقلم فاتن محمد شاكر

 عالم مظلم البارت السادس بقلم فاتن محمد شاكر

عالم مظلم البارت السادس بقلم فاتن محمد شاكر


وبينما كنت هي تحتفل بنتصارها مع طمهورت اتاتها تلك الإخبار  عن أفعال قزح مع تلك الفتاه العينه فبتسمت وكانها تشفي غاليلها منها ولكنه تريد الانتقام لي نفسها بيدها فطلبت من طمهروت سحب كل قوة قزح حتي تستطيع عقاب تلك الفتاه بذاتها فوفق طمهورت وامر باحضار قزح في الحالا دون ان يفكر بردتت فعلها


قزح بغضب:ممكن افهم ليه جبتني هنا وليه قوتي اتسحبت؟!


طمهورت بهدوء:يظهر انك متعلمتش من اغلاطك


قزح ببتسامه:اه، عقاب جديد من ولدي العزيز


طمهورت دون أي ردت فعل:انت من انهارده هتكون تحت أوامر ثرايه ولي هتقوله هيتنفذ قوتك هترجع بس وانت عبد لي بشريه 


قزح وشر يا تطاير من عيونه:تمام يا سمو الملك


ثرايه بطريقه خبيث حتي تكسب قزح :بعد ازنك يا سمو الملك انا محتاجه أتكلم انا وقزح في عدم وجودك


طمهورت :تمام هرجعلك تاني 


وقبل ان تجاوب اختفا طمهورت وبدات قصه جديده وتحالف بين الجميع فانحن ماذلنا فقط في البداية 


قزح بدون تعبري:عايزه أي يا ثرايه


ثرايه ببتسامه:تعاله نتحالف مع بعض انت عايز خديجه 


قزح بهدوء: وانتي عايزه تنتقمي منها


ثرايه بضحك: فعلا ابن طمهورت بس انا عايزه انتقم منها باني اخليك تمتلكها وتبقا ليك وبس 


قزح بتركيز:حلو ده بس دي اتجوزت


ثرايه بتفكير:عمل صغير باحلامه مفيش عقل يقدر يتحملها هيخليها تطلق               

قزح :بس دي اتجوزت عمر

ثرايه ببتسامه خبيثها: خلاص يبقا نوريها حققتو

قزح ببتسامه ودون ان يجاوب اختفا من امام ثرايه التي ابتسمت بصمت 


وبعد القليل من الوقت استفاقت خديجه وجدتت نفسها بين احضن عمر الذي لم يكف عن البكاء وقرأت ايات كثير من كتاب الله


خديجه بتعب:عمر هو أي أي حصل؟!


عمر كان يحاول إخفاء دموعه عنها:مفيش حاجة دي كنت اول موجهة بنا وبين العشيره احنا لسه في البدايه وانتي مينفعش تضعفي كده لازم تقومي مش من اول محاوله تضعفي كده 


خديجه بتعب:انا شوفت حلم غريب والحلم ده انت مكنش فيه بنادم


عمر بصدمه:ازاي يعني أي مكنش فيها انسان؟!!!


خديجه بتعب :مش مهم عايزه أقوم اخد شاور نتكلم بعدين


وقامت خديجه دون انتظار الرد من عمر الذي بدات الصدمه في ملامح وجهة قويه ماذا ان عرفت ذلك السر ماذا لو عرفت بكل شيئ العنه علي ذالك الحلم العنه علي كل شيئ لا يجب لها ان تعرف العنه عليك ياقزح فقد بدا السر بلانكشاف


عمر لي نفسه:لازم اقبل قزح لازم الخوف يزيد لازم الخوف يزيد قبل خديجه متعرف حاجة 


قزح بعد ان ظهر دون سابق انظار:أي يا عمر خايف


عمر بعصبيه:قزح دي بدات تحلم باني مش انسان انت لي عملت كده 


قزح بهدوء:انت لي بدات بلغدر مش انا انا بس بوضح لها الحقيقه حقيقة جوزها


عمر بغضب:هتندم لو عملت كده


قزح ببتسامه:هنشوف يا دجال الغفله


عمربغضب وبدا بتغير شكله فاصبح نسخه من قزح:متنساش ان ان اول ملك من الانس علي الجن فالوقفت قدامي هحرقك


قزح ببتسامه:شوفتي ياخديجه انتي اتجوزتي أي 


عمر بصدمه وهو ينظر لي تلك التي تقف وعيناها مليأه بالدموع فنظرتها كفيله بحرقه فكيف يفعل ذالك كيف يستغل طيبتها بهذا الشكل لقد وثقت به هي فقط اعتقدت انها يحبها اعتقددت انه يريد الوقف بجانبها كيف له ان يكون كل هذا السواء والخداع كيف فعل ذالك به بعد اخبارها له عن خوفها كيف لقد نطق اسم الله امامها الكثير من المرات لقد اخبارها ان الدجاله كذب وان صدقت لقد وثقت به وهاا هي نتيجة تلك الثقه هاا هي تكسر من جديد قبل ان يلتأم قلبها


كنت تجلس امام النفذه، لقدت هجمت تلك الذكريات عقلها من جديد، قد كان قلبها ان ينفجر من تلك الاعصير بداخله،ولكنها كنت مستمره بالحياه بشكل طبيعي وكانه شيئا لم يكون.



خالد بستفهام.انتي لسه بتفكري في الي عاده؟!


خديجه بهدوء عكس مابداخلها من انهيارات:انت مش دكتوري النفسي يبقا تسمع كل حاجة بحكيها ومتدخلش في ذكرياتي تاني


خالد بستهزاء: هه علي أساس عايز ادخل اوي وبعدين انتي عايزه تقنعيني ان انتي كان فيه عشيره كمله من الجن بتحبك ليه ملكة جمال افغنستان والله العظيم حاجه غريبه


خديجه ببرود:خالد ممكن تشرحلي شكلي بقالي كتير مبصتش في المرايا


خالد بتوتر:طيب احم،انتي عنيكي زرقه شبه البحر الواسع لي يبصلهم يغرق فيهم من الأمان وراحه لي حواهم


خديجه بدون أي تعبير:أي سكت ليه


خالد بتوتر:خديجه انا لازم امشي عندي شغل كتير هرجعلك بليل تكمليلي الخرافات بتعتك


خديجه ببتسامه باهته:انت خايف تشوفني وتركز في ملامحي تحبني 


خالد بعدم استيعاب:نعم!! يعني أي؟


خديجه وبدات عينها بتحول لون الدم وبدا صوتها في النخفاض:انا بقيت ساحره وانت خايف مني انت عارف ان اقدر اطلع من هنا بس انا مش عايزه وخايف في يوم اختفي وسيبك


خالد بخوف:انتي بجد مجنونه انا طالع سلام


خديجه بعد ان عادات لي طبيعته مرا اخرا وتتذكر ذلك اليوم الذي رات فيه امانها هو نفسه مصدر خوفها وتتذكر الالمها في ذالك الوقت وذلك الشعور السيئ التي اجتاحه قلبها الصغير


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

حبك غير حياتي بقلم: ندي شعبان

حوار صحفي مع الكاتبة أسماء محسب جريدة أحلام كاتب