المشاركات

عرض الرسائل ذات التصنيف اسكربتات

اسكريبت للكاتبه فاطمه موسي احلام كاتب

صورة
  اسكريبت🎻🤎 هدانيِ ﷲ  -يا سلمي كفايه بقا  -اعمل اي يا نهىٰ بحبو  -يسلام بتحبيه تقوميِ تكلميه من وراء اهلك..  -ما هو هيتقدمليِ -هو الي قالك كده؟  -اه يا نهىٰ  -طب مجاش دلوقتي لي؟  -عشان لسه بيكون نفسو -بيكون نفسو؟ هو ده الي عرف يضحك عليكي بكلمتين -بكرة يجي يتقدم وتعرفي انو مش بيكذب  -انتي حُره يا سلمي انا ماشيه ولغايت ما ترجعي لعقلك ابقاء اكلمك...  -ماشي يا نهىٰ انتي حُره مش محتاجه انك تكونيِ معايا في حياتيِ  بعد مرور شهر من المكالمات معاه -أحمد امتا هتيجيِ تتقدم؟ بقالك اسبوع بتقول هتيجيِ ومبتجيش في اي؟  -بقولك اي يا سلمي متوجعيش دماغي وبقولك كمان انا مش جاي اتقدم كنت بلعب بيكي واصلا صورك معايا وصحابي كلهم شافوكي وانا استحاله اتجوز بنت شمال!!!!  -بتقول اي؟ تعرف انا حربت عشانك قد اي تعرف انا كنت بخاف من اليوم الي جاي بسببك خايفه اهلي يكتشفو اني بكلمك من وراهم -وانتي مفكره اني هتجوز وانتي خنتي ثقت اهلك فيكي؟ يبقا بتحلمي -نعم؟ انا مصدومه منك جدا ربنا يسامحك علي الوجع الي انا فيه بسببك بس انا عمري ما هسمحك -يسلام وانتي من امتا تعرفي ربنا؟ روحي يا سلمي انا مش عايز اشوف اي عينه من اشكالك با

حبك غير حياتي بقلم: ندي شعبان

صورة
 حبك غير حياتي . بقلم: ندي شعبان ندي:أنا نازله ياماما الأم فريده: متتاخريش ندي: حاضر نزلت ورحت علي البحر علشان بحب اقعد علي البحر وحدي علشان دا مكاني المفضل وافتكرت سليم - فلاش باك  سليم: أنا هسافر ياندي ندي بصدمه: بتهزر صح سليم: لا مش بهزر ندي بحزن: طب وانا سهل عليك تسيبني سليم: وانا اعمل أي دا شغل ولازم أسافر ندي بحزن: يعني الشغل أهم مني. سليم بتبرير: لا أنا مقولتش كدا. ندي: بس كلامك بيقول كدا  سليم: معلش كلها سنة أو سنتين  ندي: ماشي يا سليم براحتك سليم: همشي أنا علشان اجهز ندي بحزن شديد: ماشي سليم: مش هتروحي ندي: لا هقعد شوية سليم: ماشي يلا سلام ندي: سلام -أنا تعبت بجد مش عارفة هوا ازاي قدر يبعد عني. -في البيت. ندي:ماما أنا جيت فريده: ماشي غيري هدومك وتعالي علشان تاكلي معاناة ندي: حاضر الأخت ريتاج: كنتي فين ندي: روحت قعت علي البحر شوية ريتاج: مش هتبطلي تروحي علي البحر تاني ندي: مش عارفة سبيها علي الله ريتاج: ونعمه بالله ندي: انزلي علشان ماما جهزت العشا ريتاج: ماشي أنا هنزل قدامك ندي: ماشي ريتاج: ماما  فريده: أيوا ياريتاج أنا هنا في المطبخ ريتاج: بتعملي ايه فريده: بشوف الأكل خلص ولا

اسكريب بعنوان ليتنا نُدرك أن النهايه تحت التراب 🙂

صورة
 اسكريبت واقفة جنب ماما، الدموع محبوسة في عيوني مهددة بالنزول، خنقة جوايا عارفة سببها وهي الأغاني اللي بتتردد دلوقتي وبسمعها، منظرهم وهما بيرقصوا وبيرددوا معاها أطفال وكبار، رغم الكلمات البذيئة الموجودة فيها خلقت رعشة جوا قلبي اللي حسيته هيطلع من مكانه من فرط ما بيدق بسرعة، للدرجادي فرحانين بالمعصية، للدرجادي ملذات الحياة واكلة عقلهم، للدرجادي الجنة عندهم رخيصة!! :ما تفكي كدا يا نور وارقصي معانا رديت بابتسامة بسيطة'-معلش تعبانة شوية  ابتسمت بسخرية كمان':معلش بقا لو كان الجو مش راضيكي وجو الاغاني والرقص وكدا بس دي خطوبة يا حبيبتي يعني فرحة اكيد لازم نشغل أغاني مش هنشغل قرآن يعني احنا مش في عزا، وأكيد مش هنقلبها مشيخة يعني  دمعة نزلت من عيني من صدمتي بكلامها'- فعلا وبكل ذرة حزن وشفقة جوايا بقولك لازم يكون في عزا، عزا للموت اللي صابكم كلكم، موت دينكم وقلوبكم اللي اتعلقت بالحرام لدرجة أنك تلزمي القرآن بالعزا والأغاني بالفرح بذمتك دا الدين! انتي قلبك مات من ناحية ربنا وبدأتي تقلي أدبك عليه لدرجة أنك تخصصي كلام الله عز وجل للحزن، حقيقي شفقانة عليكي، ربنا يعينك على اللي هتشوفيه ف