عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر

 عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر

عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر


عمر بعد ان عاد لي طبيعته:خديجه اديني فرصه اشرح انا


وقبل ان يكمل حديث قطعته خديجه:انت كداب بس انا مش مستغربه ما انت دجال وفي ايدك تعمل أي حاجة 


عمر بتبرير:علي فكره انا اكتر احد حبيتك وكان من حقي اخدك تحت أي ظرف


خديجه بألم:انتو ليه محسسني ان لعبه بين اديكم ليه محسسني ان اتخلقت ليكم انا انسانه حره وانتو مجرد كائنات ربنا لعانها في كل الكتب السماوية وانا مؤمنه ب ربنا ووثقه انه كتبلي الخير في كل حاجة بتحصل لي سواء خير او شر


قزح بحزن عليها؛انتي صح بس قبل متطلبي مننا الخروج من حياتك روحي علجي السبب 


وقبل ان يكمل قزح حديثه امسك بيه عمر وفصل جسده عن راسه وارساله لي ولي طمهورت ليعيد احيأه من جديد حتي يمنعه من مساعدة خديجه حتي تتخلص منه فنظرت اليه بحقد وبدات  بقرات ايات الله 


عمر بضحكه أظهرت حقيقت شره: انت نسيتي باني مسلم وعايش بين البشر بقالي كتير لا ودارس الشريعه الاسلاميه كمان 


خديجه بحقد:اديني سبب واحد للي عملته ده ليه عملت فيا كده ليه

عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر

عمر بتفكير:كنت خايف قزح يكسب ويخدك انا الملك المستقبلي بس هو لي بياخد كل حاجة كل حاجة عايزها بتروحله وانا مكنتش هقدر اسيبك انتي كمان ترحيله وانتي من انهارده مراتي والناس كلها عرفت ده لانهم حضرو كتب الكتاب يعني مبقش من حقك انك تسبيني غير بموتك ومتقدريش تعنديني انا بقيت ملك علي عالم الجن يعني مفيش قوه في الأرض تقدر تمنعني من حاجة انا عايزه


خديجه ببتسامه:بتهددني عشان اكمل معاك ومبعدش وانت عارف ان اقدر ابعد


عمر بهدوء:وانتي نسيتي  فيه شيطين اكتر بيخدموني واقدر اعرف مكانك وعرف انتي في سبع سماء وله سبع ارض


خديجه بثقه:اديك قولتلها بنفسك شيطين يعني ببساطه ملهمش سلطه علي خلق الله ومش هتعرف ماهما حصل انا فين لان انا ربي بيحميني


عمر بغضب: لو أي احصل مش هتطلعي من تحت ايدي خليكي فاهمه ده كويس اوووي

عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر

وختفا عمر كاما ات من العدم اختفا لي العدم وأصبحت خديجه تخاف من كل شيئ ونعدمات ثقتها بلجميع وأصبحت شخص ضعيف ،بجسد هزيل لا تقوه علي مقومت أي شيئ



وبينما هي ترقض بكل ما اوتيت من قوه كان هناك من يلحقه وما هما حاولت الفرار او لاختباء يظر ذلك الشخص امامها وكان هناك الكيثر من الوحش ذات الوجهة الشيطاني وبينما هي ترقد وجدات من يقيدها لي اخذها لي مكان اخر كل ما به حشرات وثعابين ماذيه وعندما تحاول الهروب يزداد عدد تلك الحيونات فقرارت الوقف وهظهر أمامها كائنات ذات شكل غريب دعواني اهحاول ان اصفهم في بعد من كلماتي


كانو قصار القامه زات عيون واسعه ووجهه شيطاني وكانت شفاهم ماليأه بلدماء وعندم تنظر لهم للوهله الاوله تظن انك امام كائنات فضائية ولكن هذه اسواء


غورتال بستمتاع:دخلتي عالم محدش بيدخلو ويطلع


خديجه بتعب وارهاق:انتو مين عايزين مني أي 


مرشتال بسعاده:كل خير يا خديجه يافرحت القلب


خديجه بخوف: بسم الله خير الأسماء، بسم الله رب الأرض والسماء، بسم الله الذي لايضر مع اسمه سمّ ولا داء، بسم الله وعلى الله توكلت، بسم الله على قلبي ونفسي، بسم الله على ديني وعقلي، بسم الله على أهلي ومالي، بسم الله على ما أعطاني ربي، بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء، في الأرض ولا في السماء، وهو السميع العليم، الله الله ربي حقاً، لا أشرك به شيئاً، الله أكبر الله أكبر الله أكبر، أعز وأجل مما أخاف وأحذر، عزّ جارك وجلّ ثناؤك وتقدّست أسماؤك ولا إله غيرك.


عمر ببتسامه:أي ياقطتتي خايفه 


خديجه ولما يتوقف لسانه عن ذكر الله: لا حول ولا قوة إلا بالله أوهن بها من أوهنني من جميع خلق الله، لا حول ولا قوة إلا بالله أقصم بها ظالمي من جميع خلق الله، لا حول ولا قوة إلا بالله أقدر بها على ذوي القدرة عليّ من جميع خلق الله، لا حول ولا قوة إلا بالله أستدفع بها شر من أرادني من جميع خلق الله، لا حول ولا قوة إلا بالله استعانة بعزة الله، لا حول ولا قوة إلا بالله استغاثة بقوة الله، لا حول ولا قوة إلا بالله استجارة بقدرة الله، لا حول ولا قوة إلا بالله أستعين بها على محياي ومماتي وعند نزول الموت ومعالجة سكراته وغمراته.

عالم مظلم الجزء السابع بقلم فاتن محمد شاكر

عمر بخبث:قولتلك هحررك منهم بس تفضلي معايا وحياتك كلها تبقا ملكي


خديجه بدموع:لا لا مش هطيعك مش هقبل بوجودك ووجودهم انا وبي بيحميني وما هما حصل مش هقبل بيك وله بيهم حتي لو علي موتي


وبينما هي تصرخ بكل تلك الكلمات وقعت من علي ذلك الكرسي لذي كانت تجلس عليه فاستفاقت من ذلك الحلم العين الذي جعل قلبه يتوقف ولكن الحمد الاه انه فقط مجرد حلم سخيف فا تباًلي عينها التي ارغمتها علي النوم

تعليقات

  1. حقيقي بحب كتاباتك جدا

    ردحذف
  2. كملي بقي الروايا بقاا

    ردحذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

حبك غير حياتي بقلم: ندي شعبان

حوار صحفي مع الكاتبة أسماء محسب جريدة أحلام كاتب