روايه عالم مظلم البارت التالت بقلم فاتن محمد شاكر
روايه عالم مظلم البارت التالت بقلم فاتن محمد شاكر روايه عالم مظلم البارت التاني بقلم فاتن محمد شاكر
وبينما كنت تنتظر الرد علي رساتها الخاصه بلعمل، شعرت وكان هناك احد يفتح جميع شبابيك البيت، وكان الجو قرص فقامت حتي تقفل تلك الشبابيك التي ظنت انه فتحت بسبب الهواء القوي، شعرت وكان هناك من يمسك بيدها بقوه، وماهما حاولت ان تحرك يدها لا تستطيع، فدب الرعب بقلبها وتصمرت قدمها، ولم تستطيع النطق فقط ظلت تنظر لي يدها، وتحاول ان تحركه ولكنها ثابته لا تتحرك، ماهما فعلت حتِ مر بعض الوقت، فتركت يدها ولكن كان هناك اثر لي اصبع يد كبيره، وضحه علي يدها وعندها، بدات تتحرك وتقول بصوت مرتفع.
خديجه بخوف ودموع:انت مين !وعايز مني ايييي؟! انا محتاااااجه افهم أي لي بيحصلل اكيد لي أي انا حسه ولي حصل ده مكنش صدفه زي ماكنت متخيله، قولي انت مين وعايز اي اتكلم ؟!!
قزح بصوتاً منخفض ومخيف:انا لي حبك، وحرب قبلتو عشانك، وعمرك بس سبع سنين.
روايه عالم مظلم البارت التاني بقلم فاتن محمد شاكر
وقعت خديجه فقده السيطره علي قدمها، واغشي عليها وكان جسدها ينتفض بكثره، واصبح باردًا حد العنه فحاملها، قزح وارح جسده علي السرير، وبداينظر لها بقلق وخوفا، عليها وبتلذذ لي خوفها منه.
وكان هناك من يرقبهما بصمت، وعينها مليانة بلدماء، كان قزح يشعر بوجوده، لذالك تعمد ان يظل ممسك بيد خديجه، كي يثير غضبه اكثر.
مرشتال بغضب:لقد خلفت القوعد،وتعديت كل الحدود ياقزح.
قزح ببتسامه وهو ينظر لي خديجه:هي تستحق ده، ومن القوعد كمان ان بلبحب والحرب، كل شيئا مُباحاً ياصديقي.
مرشتال بحده:انت مش عارف عواقب افعالك، دي هتندم عليها، ولكن لإن تسطيع الترجع عنها.
قزح وهو ينظر لي مرشتال بغضب:اعتقد انه من الأفضل، تقول الكلام ده لي نفسك.
مرشتال ببرود:انا لي هفوز بيها، حتي لو اضطرت اقتلك
قزح بمرح:اتمني لك إنجاح المره دي، لانك فشلت كتير قبل كدهً.
روايه عالم مظلم البارت التاني بقلم فاتن محمد شاكر
مرشتال وهو يقترب منه وقال بخبث: نجحت قبل كده يا قزح، لما جتلنا زمان مع ابوها وقت مكان بيبعها لينا، وقتها لولا التريق لي الملكه اديتهولك كنت فعلا موت.
قزح بغضب وبدات عروقه بظهور : فوزت بمساعده بشريه من ابوها بس مات علي ايدي في الاخر، زي ماهيحصلك انت ضعيف، والضعيف ملوش مكان في العالم ده .
مرشتال وقد فعل ما كان يريد:هنشوف يا قزح، من لي يفوز سلام .
وقبل ان يرد قزح علي كلمته تلك اختفاء، مرشتال من امامه وبدات خديجه، بفتح أعينها ببطء شديد وهي تشعر بثقل، في راسها فنظر ليها قزح بغضب شديد، وختفاء دون ان يفعل أي شيئ.
كان يجلس يفكر بتلك التي راها، تقف مع الشيخ اسمعيل راه وسمع كل ماحدث، لا يعلم لما خفق قلبه عندما تذكرها، وهي بذلك الوضع والدماء حولها، لقد حاول المساعده ولكن الشيخ اسمعيل، منعه من ذلك وقال له.
الشيخ اسمعيل:رايح فين ياعمر؟
عمر بستغرب:انت مش شايف لي بيحصل؟ ياشيخ لازم ننقذها!!
الشيخ اسمعيل بحزن:للأسف يابني، محدش هيعرف ينقذها منهم، غير شخص بيحبها من كل قلبه، ومستعد يضحي عشانها، بحياته عشان يعرف يوجهم، من غير خوف.
عمر بعدم فاهم: تقصد أي ياشيخ؟!
اسمعيل: يابني البنت دي عليها عشيره كمله، من الجن العشق ومحدش يقدر ينقذها، منهم غير شخص بيحبها، اضعف حبهم ليه عشان يقدر، يوجهمم.
عمر بحزن علي حالها:يعني هنسبهلم، ونمشي ياشيخ؟!
اسمعيل بأس: مفيش في أدينا حاجة يابني، كل لي علينا ندعلها ونعرف بيتها، فين ونروح نحذرها، من لي بيحصل حوليها.
وها قد ات موعد ذهابهم ليها، سوف يذهب ويرها مرا اخره يرا ذلك الوجه شديد الجمل، ذك وقال لي ذاته لا استغرب ان تعشقها عشيره كامله، من الجن فاهي تستحق ان تعشقها كل المخلوقات، من البشر والجن والجماد والحيوان انها تستحق، ان تحب من العالم اجمع وبتسم علي كلماته تلك، ونفض تلك الأفكار من راسه وقام لي يتجهز، ويذهب للشيخ اسمعيل حتي يذهبو ليهاا، لي يخبروها بما حدث وبما عليها فعله فهو، يعلم الكثير عن ذلك العالم وله الكثير من الخبرات فيه، وخصوصا انه كان يعمل به كثير، ويأمن بكل شيءٍ به، وقد أخد عهدنا علي ذاته بان يساعدها، ويخرجها من ذلك العالم باي ثمن.
كان صوت الهواء شديد، فاهي عصفه من عواصف الشتاء، ولكنها ليله ميمونه لي تلك المشعوزه، فاهي اليله الذي سوف تتحالف فيها مع الشيطان، حتي يوليها حكم عاشيره من عشائر الجن القويه، ها هي ليله لتي انتظراتها منذ سنوات سوف تتحقق، سوف تصل اليوم لي متريد وللقوه لذي تريدها فبدات بتجهيز المنضده، سوف اصف ما عليها بكل دقه مفرش من الحرير بالون الأحمر، يتخلله العديد من الخطوط السوداء، عليها كتاب عتيق به رسوم غريبه، ولغه لم اعهدها من قبل ليست بالعربيه، او أي لغه معاصره، تبدو من الوقلة الاولي انها لغه شيطانيه، أيضا يوجد سكين مزخرف بالنقوش، وامامها الكثير من الأطراف الحاده، وفنجان قهوة صغير لكنه فارغ، وأخيرا ثلاث رسومات غريبه، وكان معاه ثلاث رجال، وفتاه في مقتبل عمرها.
ثرايه بجديه:عماد احرق التالت رسومات دول وهات الرماد بتاعهم في الفنجان، وانت يا سيد اخلع ضوافر ليلي كلها وخلي النقوش لي علي السكينه، تلمس الجلد وانت بتعمل كده يلا مفيش قدمنا وقت، لازم نخلص في خلال ساعه خالد تلم الدم لي هينزل من ايد ليلي، مش عايزه نقطه علي الأرض وحطهم جوا النجمه دي.
فبدا الجميع بالخضوع وتنفيذ اوامرها، فذهب سيد لي ليلي وهي تمد له يدها بخوف ودموع، وهي تحبس أنفاسها لي يفعل سيد ما اأمر به، بينما هي تصرخ من شددت الألم، وتبدا ثرايه بقرات تلك ،التعويذه الملعونه.
روايه عالم مظلم البارت التاني بقلم فاتن محمد شاكر
(بيراكطاج بيراكطاج عهدانا الان يتلي عليا سأري نارك فالظلام بحق العشائر ومن تطيع بحق اسماهون واخواته بحق كل من يسمعني يري شفتي تطيح في الهواء اسمع واجب اجضر كاراك كم هنا فاكئيل سورمان عجل الوحي ينتظرك بيراكطاج بيراكطاج دمائنا تلمع عهودنا تتلي عهودنا تتلي حل كن اطع مر اعلي وسر المسارات السته نطقت مرا مرا مرا اسير قائيل هب)
#فاتن_محمد_شاكر
نزلي البارت الجديد بسرعهه
ردحذفحلو جدا كملي
ردحذف